JURY

Zdjęcie główne JURY

Filmy rywalizujące w czterech konkursach Festiwalu ANIMATOR ocenia Międzynarodowe Jury złożone z artystów, teoretyków i znawców animacji z całego świata.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

SARINA NIHEI jest reżyserką animacji z Japonii. Zdecydowała się na karierę w animacji wskutek zachwytu nad animacją estońską. Jest absolwentką londyńskiego Royal College of Art. Jej film dyplomowy z RCA „Mali ludzie w kapeluszach” zdobył nagrody na festiwalach na całym świecie, w tym główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Animacji w Ottawie. Specjalizuje się w animacji rysunkowej, realizuje teledyski i filmy krótkometrażowe.

KEIICHI HARA jest jednym z najbardziej uznawanych japońskich twórców na świecie. Studiował animację w Tokyo Designer Gakuin. Początki jego kariery sięgają lat 80. Ubiegłego wieku. Był zaangażowany w realizację znanych i lubiany serii: „Doraemon”, czy „Shin-chan”. W 2018 roku dołączył do grona wybitnych reżyserów, obok Isao Takahata oraz Katsuhiro Otomo, którzy zostali uhonorowani Medalem z Fioletową Wstążką. Wyróżnienie to przyznawane jest przez rząd Japonii osobistościom, którzy wniosły istotny wkład w dziedzinach artystycznych i akademickich. Jego obecność na Festiwalu świętujemy dedykowaną RETROSPEKTYWĄ.

JOANNA RYTEL ukończyła w 2004 roku University College of Arts, Crafts and Design w Sztokholmie. Wypracowała złożony artyzm, który zawsze zwraca uwagę na najbardziej przejmujące problemy naszych czasów, takie jak płeć, władza i tożsamość. Podchodzi do tych kwestii z wielką uczciwością, stawiając na szali sprawy osobiste, czyniąc swoją formę przemawiania dostępną dla osób spoza zwykłego świata sztuki i filmu. Niektóre z kontrowersyjnych tematów, które porusza, to honor, rasizm, feminizm, relacje między zwierzętami a ludźmi, tabu i seksualność w sferze publicznej, aborcja i pornografia. Biorąc pod uwagę, jak bardzo ciężkie są te tematy, można by się domyślić, że Rytel potraktowałby je z polityczną poprawnością. Daleko stąd. Politycznie poprawne odpowiedzi są pomijane, a reakcja staje się silniejsza, gdy widz zostaje pozbawiony biernej roli i staje się częścią odpowiedzi.

 

MIĘDZYNARODOWE KONKURSY FILMÓW PEŁNOMETRAŻOWYCH i ANIMOWANYCH SERIALI

JEANETTE NØRGAARD to wielokrotnie nagradzana duńska reżyserka i animatorka. Jej prace charakteryzują się wysoką estetyką, osiągniętą dzięki tradycyjnym technikom ręcznego rysowania zintegrowanym ze współczesnymi cyfrowymi metodami pracy. Z głęboką miłością do marzycielskich wszechświatów i dziwacznych postaci reżyserowała i nadzorowała programy telewizyjne i seriale wyświetlane na Netflix, telewizji duńskiej i szwedzkiej, a przez ponad dekadę doskonaliła proces kreatywnej współpracy przy teledyskach, modowych gifach, filmach instruktażowych i markowych projektach dla klientów takich jak Universal Music, WWF, instytut CERN i Google, a także przy jej własnych filmach "Leitmotif", "Dog in Heaven" i "Fjer".

SARA GUNNARSDÓTTIR jest reżyserką i artystką, która tworzy animacje, teledyski i oryginalne proejkty graficzne dla filmu i telewizji, w tym słynny debiut fabularny Marielle Heller „The Diary of a Teenage Girl” oraz nominowany do nagrody Emmy dokument HBO „The Case Against Adnan Sayed". Sara urodziła się i wychowała w Reykjaviku na Islandii, gdzie uzyskała tytuł BFA na Islandzkiej Akademii Sztuk Pięknych, w tym samym czasie tworząc i występując z electro punkowym zespołem Donna Mess. Ukończyła studia magisterskie z animacji eksperymentalnej na CalArts, a jej dyplomowy animowany film dokumentalny „The Pirate of Love” był nominowany do Studenckiej Nagrody Akademii Filmowej w w kategorii Best Alternative. W ostatnim czasie wyreżyserowała komedię animowaną "My Year of Dicks", stworzoną przez Pamelę Ribon ("Moana", "My Boyfriend is a Bear") dla FX Network. Serial zdobył Specjalne Nagrody Jury na SXSW za wyjątkową wizję w scenariuszu i reżyserii, zdobył Kryształ na Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy i był nominowany do nagrody dla Najlepszego Krótkometrażowego Filmu Animowanego na 95. ceremonii rozdania Oscarów.

GINTS ZILBALODIS jest łotewskim filmowcem i animatorem. Jego debiut fabularny "Away", który zrealizował w całości samodzielnie, zdobył Contrechamp Award dla najlepszego filmu fabularnego w Annecy. Został wybrany na ponad 85 festiwalach i dystrybuowany w 18 krajach. Jego fascynacja kinematografią zaczęła się w młodym wieku, od oglądania klasycznych filmów, kręcenia filmów krótkometrażowych i reklam. Przed "Away" nakręcił 7 filmów krótkometrażowych w różnych technikach, w tym animację odręczną, animację 3D i film aktorski, często łącząc ich charakterystyczną estetykę. Obecnie pracuje nad swoim drugim pełnometrażowym filmem animowanym – "Flow".

 

KONKURS POLSKICH FILMÓW ANIMOWANYCH

ALEXIS HUNOT nie znał potęgi kina kręconego klatka po klatce, zanim doznał jej na własnej skórze na Festiwalu Filmowym w Annecy. Pracując jako sprzedawca VHS, dystrybutor VHS, dystrybutor DVD, a nawet sprzedawca produktów azjatyckich, jego profesjonalne zainteresowanie animacją rozpoczęło się od artykułu dla magazynu o nazwie Storyboard. Potem pojawiły się kolejne zlecenia dla magazynów i telewizji, chociaż żadne z nich nie mogło zapewnić mu przestrzeni do mówienia o animacji tak często, jak chciał. Z tego powodu w 2004 roku stworzył stronę internetową poświęconą wyłącznie animacji zewebanim.com. Regularnie publikuje tam wiadomości i filmy, ale także wywiady z ważnymi osobistościami kina animowanego. Ponadto objął kierownictwo nad „Bulles de rêves”, comiesięczną audycją radiową na temat animacji. Od 2007 roku uczy analizy obrazu i historii filmu w różnych szkołach animacji i zaczął organizować konferencje na różne tematy związane z animacją we Francji, Japonii, Egipcie i innych miejscach. Prowadzi wywiady wideo dla Institut Français, współpracuje z Forum Des Images, a nawet tworzy filmy rocznicowe dla reżyserów animacji, które umieszcza w Internecie. Jest także członkiem komitetu animatorów narodowej francuskiej nagrody filmowej César.

ANDRZEJ RADKA swoją karierę w filmie animowanym rozpoczął w 1989 roku zatrudniając się w Hanna Barbera Poland w Bielsku-Białej, gdzie pracował na stanowiskach asystenta animacji, animatora, oraz layout posing. Od 2008 roku pracował przy 17 pełnych metrażach i kilku filmach krótkometrażowych, z czego 7 tytułów zostało nominowanych do Oscara. Między innymi: wspomniany “Secret of Kells”, “Song of the Sea”, “Ernest and Celestine”, “Chico & Rita, Late Afternoon”, “The Breadwinner” i “Wolwalkers”. Od 2019 zatrudniony w Cartoon Saloon jako animation supervisor. Na tym stanowisku pracował przy tworzeniu pełnego metrażu “My Fathers Dragon” w reżyserii Nore Twomey i “Screechers Reach” Paula Younga, odcinka z drugiej odsłony “Star Wars Visions”.

TIM WEBBER zaczął tworzyć filmy na uniwersytecie i chcąc połączyć tę pasję z wybitnymi wynikami w nauce matematyki, fizyki i sztuki wylądował w małej 15-osobowej firmie Framestore. Oni jako jedni z pierwszych firm wykorzystywali technologię cyfrową do tworzenia materiałów promocyjnych  i reklam; on parzył tam herbatę.  Na szczęście nie był to jeden z jego talentów, więc awansował na artystę efektów wizualnych.

Po tym gdy po raz pierwszy sprawował nadzór nad efektami wizualnymi w miniserii "Podróże Gullivera", Tim szybko stał się motorem rozwoju firmy w kierunku telewizji tworząc wirtualną kamerę i systemy ruchu Framestore, jak również wygrywając cztery nagrody Emmy za swoją twórczość.

Działając w filmach, Tim nadzorował niektóre z najbardziej wymagających technicznie i artystycznie projektów. Należą do nich "Ludzkie Dzieci" Alfonso Cuaróna, "Mroczny Rycerz" Christophera Nolana, wielce oryginalne postacie CG Spike'a Jonze'a w "Gdzie mieszkają dzikie stwory" oraz praca nad niesamowitym "Avatarem" Jamesa Camerona.

Następnie miał okazję nadzorować efekty wizualne w kosmicznym thrillerze Cuaróna „Grawitacja”, za który zdobył nagrodę BAFTA i Oscara. Opracowane przełomowe techniki obejmowały Light Box, który był jednym z wynalazków roku magazynu Time.  Tim był jednak najbardziej dumny ze swojej głównej roli w procesie twórczym, dzięki któremu film odniósł taki sukces.

W 2014 roku Tim znalazł się na liście 100 twórców XXI wieku magazynu Sunday Times; został nagrodzony medalem Royal Photographic Society's Progress Medal.

Tim reżyserował reklamy na początku swojej kariery, był drugim reżyserem w filmach takich jak „Paddington” (a nawet ma arkusz harmonogramu dnia zdjęciowego z nazwiskiem Sir Johna Gielguda, którego dumnie strzeże w domu), a także stworzył kilka krótkich filmów w rozszerzonej rzeczywistości dla Warner Brothers i jeden dla Stephena Spielberga.

Przez całą swoją karierę działając na styku najnowocześniejszej technologii, pięknych obrazów i pierwszorzędnej fabuły, Tim debiutuje jako scenarzysta z "FLITE", w którym z łatwością łączy te światy: ekscytujący wycinek sci-fi bliskiej przyszłości, napędzany innowacjami technicznymi i ekscytującą nową metodologią produkcji. Film rywalizuje w tym roku w KONKURSIE MIĘDZYNARODOWYM.

 

nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni

 

nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata